{"id":2326,"date":"2018-12-12T15:19:15","date_gmt":"2018-12-12T15:19:15","guid":{"rendered":"https:\/\/www.dmr.dk\/?page_id=2326"},"modified":"2024-03-01T20:28:34","modified_gmt":"2024-03-01T19:28:34","slug":"%c2%a719-ansoegning-tilladelse-miljoebeskyttelsesloven","status":"publish","type":"page","link":"https:\/\/www.dmr.dk\/jord-grundvand\/%c2%a719-ansoegning-tilladelse-miljoebeskyttelsesloven\/","title":{"rendered":"\u00a719 ans\u00f8gning\/tilladelse efter milj\u00f8beskyttelsesloven"},"content":{"rendered":"
Hensigten med milj\u00f8beskyttelseslovens \u00a719 er, at forurenet jord eller andre produkter, der kan forurene grundvand, jord og undergrund, ikke m\u00e5 nedgraves i eller opl\u00e6gges p\u00e5 jorden uden tilladelse. Med andre ord, man skal have tilladelse fra kommunen, hvis man vil l\u00e6gge jorden i depot og\/eller genindbygge overskudsjord. De fleste kommuner anvender \u201dskovl-princippet\u201d, dvs. n\u00e5r f\u00f8rst jorden er p\u00e5 skovlen, skal der s\u00f8ges om tilladelse til midlertidigt oplag og genindbygning.<\/p>\n
\u00a719 tilladelser omfatter derfor projekter, hvor du \u00f8nsker at mellemdeponere og\/eller indbygge potentielt forurenet overskudsjord, stabilgrus, betonbrokker m.v.<\/p>\n
Ved bygge- og anl\u00e6gsprojekter p\u00e5 kortlagte ejendomme, skal der ans\u00f8ges om \u00a719 tilladelse til oplag og genindbygning af materialer som jord, stabilgrus, knust beton m.v. Der er en r\u00e6kke minimumskrav til ans\u00f8gningen udover jordm\u00e6ngden og forureningsgrad. Hvis du b\u00e5de har ren jord og forurenet jord i dit projekt, vil myndighederne typisk betinge en genanvendelse af den rene jord inden den forurenede jord kan genanvendes.<\/p>\n
Fejl i ans\u00f8gninger eller manglende tilladelser kan forsinke og i v\u00e6rste fald stoppe et anl\u00e6gs- og byggeprojekt. Kontakt derfor gerne DMR, s\u00e5 du tidligt i projektet for f\u00e5r et overblik over krav og muligheder.<\/p>\n
Afg\u00f8relser omkring \u00a719 tilladelser jf. milj\u00f8beskyttelsesloven er tilg\u00e6ngelig p\u00e5 Milj\u00f8styrelsens hjemmeside via dette link<\/a>. Den g\u00e6ldende milj\u00f8beskyttelseslov ved LBK nr 1121 af 03\/09\/2018 kan l\u00e6ses frit p\u00e5 Retsinformation via dette link<\/a>.<\/p>\n DMR bist\u00e5r dagligt kunder med f\u00f8lgende:<\/p>\n Kontakt os for r\u00e5dgivning og konkrete tilbud.<\/p>\n Via vores 16 danske kontorer er vi t\u00e6t p\u00e5 de kommunale milj\u00f8myndigheder og regionen, og kender dermed de lokale \u00f8nsker, krav og procedurer p\u00e5 netop dit projekt.<\/p>\n Omfang af en \u00a719 tilladelse varierer, og tilpasses projektets omfang, og det samme er tilf\u00e6ldet med omkostninger.<\/p>\n N\u00e5r de kommunale milj\u00f8myndigheder har udarbejdet et udkast til en \u00a7 19-tilladelse, sendes den til kommentering ved regionen (analog til \u00a78 ans\u00f8gninger), som typisk har op til 4 ugers sagsbehandlingstid. Herefter vurderes og indarbejdes regionens eventuelle kommentarer, og udkastet sendes til grund- eller projektejeren. Ans\u00f8geren f\u00e5r herefter typisk en frist til at kommentere udkastet, og f\u00f8rst n\u00e5r ejeren har svaret vil den endelige \u00a719-tilladelse tr\u00e6de i kraft. Det betyder i praksis, at der skal forventes fra ca. 8 uger f\u00f8r du f\u00e5r en \u00a719-tilladelse.<\/p>\n DMR tilstr\u00e6ber at f\u00e5 ans\u00f8gninger afsendt rettidig, s\u00e5 der ikke sker forsinkelser i sagsbehandlingen. S\u00e5fremt ans\u00f8gningen ikke er fyldestg\u00f8rende, sendes ans\u00f8gningen typisk retur med anmodning om supplerende oplysninger, hvorefter sagsbehandlingsprocessen starter forfra.<\/p>\n I de fleste kommuner er der en vejledende tjekliste til ans\u00f8gninger efter milj\u00f8beskyttelseslovens \u00a719 som f\u00f8lgende anvisning i K\u00f8benhavns Kommune:<\/p>\n Stamdata<\/u><\/em><\/p>\n Nuv\u00e6rende og tidligere anvendelse<\/u><\/em><\/p>\n Projektbeskrivelse (bygge- eller anl\u00e6gsarbejde)<\/u><\/em><\/p>\n Forureningsforhold<\/u><\/em><\/p>\n Afklaring af risiko<\/u><\/em><\/p>\n Bilag<\/u><\/em><\/p>\n Kontakt DMR for r\u00e5dgivning og konkrete tilbud. <\/p>\n\n\n Milj\u00f8r\u00e5dgivning vedr. \u00a719 ans\u00f8gning efter Milj\u00f8beskyttelsesloven til at mellemdeponere og\/eller indbygge potentielt forurenet jord m.v.<\/p>\n","protected":false},"author":5,"featured_media":2327,"parent":18,"menu_order":700,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","template":"","meta":{"footnotes":""},"categories":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/www.dmr.dk\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/2326"}],"collection":[{"href":"https:\/\/www.dmr.dk\/wp-json\/wp\/v2\/pages"}],"about":[{"href":"https:\/\/www.dmr.dk\/wp-json\/wp\/v2\/types\/page"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.dmr.dk\/wp-json\/wp\/v2\/users\/5"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.dmr.dk\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=2326"}],"version-history":[{"count":13,"href":"https:\/\/www.dmr.dk\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/2326\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":10989,"href":"https:\/\/www.dmr.dk\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/2326\/revisions\/10989"}],"up":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.dmr.dk\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/18"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.dmr.dk\/wp-json\/wp\/v2\/media\/2327"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/www.dmr.dk\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=2326"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.dmr.dk\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=2326"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}\n
Proces og tidsplan<\/h3>\n
Hvad skal en \u00a719 ans\u00f8gning typisk indeholde.<\/h3>\n
\n
\n
\n
\n
\n
\n
\n\t\t\t\tProjektchef
Civilingeni\u00f8r Ph.D<\/span>
<\/i> +45 40 76 06 68<\/a>
<\/i> E-mail<\/a>\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t<\/div>\n<\/div>\n<\/div><\/div><\/div>","protected":false},"excerpt":{"rendered":"