Når en virksomhed anvender farlige stoffer eller materialer, er der en række lovmæssige krav, der skal overholdes, og dokumentation, der skal være på plads. Bl.a. skal arbejdsgiveren sikre, at:
- Medarbejderne er instrueret i brugen af stoffer og materialerne
- Der forefindes sikkerhedsdatablade på farlige stoffer og materialer
- Der er udarbejdet arbejdspladsbrugsanvisninger
- Der er udarbejdet kemikalie APV’er, hvor der er påkrævet
- Kemikalierne opbevares korrekt
- Der er truffet de nødvendige sikkerhedsforanstaltninger
- Der er de nødvendige værnemidler til rådighed
- Affald håndteres korrekt
- Medarbejderne har den nødvendige uddannelse til at arbejde med stoffet
Ved arbejde med farlige stoffer og materialer er der risiko for udvikle eksempelvis eksem, allergi, få nedsat lungefunktion og i værste fald skader på hjernen og nervesystemet eller kræft.
Det er derfor rigtig vigtigt at tage de korrekte forholdsregler – som brug af personlige værnemidler – og fokusere på effektiv forebyggelse gennem valg af arbejdsmetoder, etablering af procesudsugning og ved udskiftning af farlige stoffer med mindre farlige (substitution).
Kontakt DMR for rådgivning og tilbud.